Hamulec bebnowy

Hamulce – rodzaje: Hamulec bebnowy

Do grupy charakterystycznych rodzajów hamulców zalicza się między innymi hamulec bębnowy, Jest to nic innego jak hamulec dwuszczękowy wewnętrzny. Inaczej określa się go mianem ciernego segmentowego hamulca http://www.malmadar.pl/ o charakterze dwuszczękowym, gdzie proces hamowania nastaje poprzez doprowadzenie do tarcia części obracającego się bębna. Mowa tu o wykorzystaniu wewnętrznej powierzchni, kiedy natomiast mowa o bębnie, to jest on także wyposażony dodatkowo w wał.

Ten rodzaj specjalistycznej maszyny służy do zastosowania w pojazdach różnego typu, w tym zwłaszcza w samochodach na tylnych jego osiach. Można także hamulec bębnowy wykorzystać w rowerach oraz w motorach i motocyklach. Jest to nieco inny typ niż hamulec tarczowy. Różnica tkwi w tym, iż hamulcowi bębnowemu przypisuje się pewne wady, a mianowicie porównując go z hamulcem tarczowym odznacza się dużo szybszym przegrzewaniem się. Tym samym im większe przegrzanie, tym zmniejsza wydajność oraz skuteczność procesu hamowania. Jako część składowa hamulców tego typu uznawany jest bęben hamulcowy, jaki jest członem ruchomym. Następnie należy wspomnieć także o szczękach hamulcowych, jakie są elementem już unieruchomionym.

Mają one wyposażenie w postaci okładzin ciernych. Jeżeli dochodzi do hamowania wyżej wspomniane szczęki wprowadzone są w niewielki ruch, do czego dochodzi pod wpływem ich nacisku rozpieraczem. Tym samym pojawia się w ich obrębie niewielki obrót, ale ma on dość niewielki kąt. Musimy wiedzieć, że charakteryzując standardowy hamulec bębnowy, zazwyczaj pojawiają się w konstrukcjach dwie szczęki. Jedna obraca się zgodnie ze stroną obrotową bębna, druga natomiast kierowana jest odwrotnie niż tor obrotu bębna.

W pierwszym przypadku mowa więc o szczęce współbieżnej, zaś w drugim o szczęce przeciwbieżnej. Jeszcze innym elementem okazuje się być rozpieracz szczęk. Jest to element sterowalny, który pozwala na maksymalne dociśnięcie szczęk wyżej wymienionych do także wspomnianego wcześniej bębna. Występuje owy rozpieracz szczęk, jako swego rodzaju część mechaniczna typu krzywka czy też jako siłownik hydrauliczny. Warto wspomnieć także, że w pewnych elementach konstrukcyjnych wykorzystywana jest dużo większa liczba rozpieraczy.

Sterowane są one przez zewnętrzny mechanizm kontrolujący. Jeszcze inny element to natomiast sprężyna odciągająca, jaka jest częścią składową pozwalającą na utrzymywanie wspomnianych szczęk w odpowiedniej pozycji, a więc dzięki tejże sprężynie odciągającej, jak wskazuje na to już samo jej nazwanie, nie dochodzi do styku szczęk i bębna.

Artykuł dzięki: